Primus inter pares (primer entre iguals) és una expressió llatina que vol indicar que una persona és la més important d’entre un grup amb les que comparteix el mateix rang, que és tècnicament igual, però vista amb una autoritat d’especial importància pels seus companys, en realitat és un líder extraoficial, i d’opinió prominent. Eixe podria ser Ximo Bueno. Amb ell, la vitalitat valencianista de Benicarló, als anys 90, es va impregnar d’un substrat de realitat política.

Ximo fou el primer regidor nacionalista que feia arribar a l’ajuntament les reivindicacions de la Unitat del Poble Valencià. Ell va obrir la porta de la casa del poble i des d’aquell dia la veu del valencianisme polític ha estat present en la vida benicarlanda. Ximo, fou un referent en els seus àmbits, cultural, educatiu, no cal que des de Compromís ho afirmem, queda patent en els fets. Però nosaltres si que podem dir que quedarà com a referent en la història política del País Valencià.

D’aquells intents transformadors de la Unitat del Poble Valencià, al Bloc Nacionalista Valencià , fou un element imprescindible. D’aquella aventura es va anar configurant el que avui es Compromís. Sense el llegat persones com Ximo Bueno no podríem escriure la història del nostre País. Eternament agraïts.

Orfes de tu ens sentim, Ximo. Però per tú, seguirem endavant.

Vicent Coll

Portaveu Compromís Benicarló