José Luis Guzmán va náixer l’any 57, i des del 1978 que és mestre d’anglés, valencià i primària. Treballa al CEIP Marqués de Benicarló des de 1995, on ha segut cap d’estudis els cursos 2001-2003 i 2012-2014. Actualment és el director del centre i col·laborador de la Junta Qualificadora del Valencià.

José Luís va ser persona destacada en l’àmbit cultural de la ciutat de Benicarló l’any 2015.

Ha fet vàries publicacions, entre les que destaquen el llibre “Refranys de Benicarló” (1994), i el llibre “Aproximació a una dècada. Benicarló 1960-1970” (any 2000). A més ha segut coautor de l’obra teatral “El Crist de la Mar. Benicarló 1650” (any 2000) i coordinador del llibre “350 anys del Crist de la Mar “(2005). També ha col·laborat en diverses publicacions i unitats didàctiques escolars.

Ha segut jugador i més tard directiu del Club Handbol Benicarló. President de la Comissió de Festes (anys 1988 al 1991). Fundador i cap de colla de la Colla de Gegants i Cabuts de Benicarló (anys 1991-1992). Membre des de la seua fundació de la Penya Setrill, de la que va ser president des del 2013 fins el 2017. Fundador i president del Bloc de Progrés (1995). Membre fundador de l’Associació Cultural l’Estel del Collet i Síndic Major de l’Associació (anys 1998 fins el 2003 i des del 2008 fins l’actualitat).

Va ser promotor de la campanya de recollida de signatures per un nou Teatre-Auditori a l’any 2002, aconseguint 2500 signatures i l’adhesió de 34
associacions culturals, religioses i esportives de Benicarló.

També va ser membre de la Comissió Organitzadora dels actes del 330 Aniversari de la vinguda del Crist de la Mar a Benicarló a l’any 2000.

Crític de la falla Mercat Vell (del 1997 fins el 2005) i mantenidor de la falla Benicarló (2001) i la falla Els Conquistaors (2004) així com de la Coronació de les Reines de la casa d’Andalusia de Benicarló (2015).

Va ser regidor de l’Ajuntament de Benicarló pel Bloc-Compromís des del 2003 fins el 2011.